de lucht trekt stillaan op - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Rit Borremans - WaarBenJij.nu de lucht trekt stillaan op - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Rit Borremans - WaarBenJij.nu

de lucht trekt stillaan op

Door: Rit

Blijf op de hoogte en volg Rit

26 Maart 2011 | Sierra Leone, Freetown

Vandaag dus grote screeningsdag..er werd gehoopt op bewolking, omdat patienten, maar ook vele helpers en dayworkers gevraagd werden om aanwezig te zijn. Dit vindt plaats in een grote open ruimte, vlak bij de gebouwen van de U. Nation.
Op enkele seconden wordt er over je leven beslist. Als er meer dan duizend mensen uren, soms dagen onderweg zijn om toch maar een ticket te bekomen maakt dit je wel erg stil. Het gaat soms over leven of dood. Aangezien de bekendmaking al een tijdje op de radio werd gedaan, voelde je op straat een zekere tension, mensen weten niet waar ze moeten zijn, ze stonden in de ochtend voor the dental clinic te wachten, als ze iemand in werktenue van Mercy ships zagen, veronderstelden ze dat we hen onmiddellijk konden helpen. Zo hadden we een paar dagen geleden een Mevrouw die telkens, toen ze al in de tandartszetel lag,zei.. in cannot see far.. no Mama, we are just taking care of yout teeth..no i cannot see far..repeating again and again...geduld is hier ook een schone gave..
Uiteindelijk hebben we haar mond, die wel een grondige beur nodig had, helemaal in orde gebracht...

• 27 Maart 2011 - 13:06

Annemie Borremans:

Hallo Rit,

Het is inderdaad om eventjes stil van te worden en ons te doen beseffen hoe goed wij het hier hebben.
    Prachtig werk leveren jullie daar door al die mensen te helpen.
    Kijk er elke dag naar uit om je verslagen te lezen en de mooie foto's te zien.
    Take care,
    dikke zoen,