naar het weeshuis - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Rit Borremans - WaarBenJij.nu naar het weeshuis - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Rit Borremans - WaarBenJij.nu

naar het weeshuis

Door: Rit

Blijf op de hoogte en volg Rit

03 April 2011 | Sierra Leone, Freetown

Beste vrienden,
Nu pas de tijd gevonden om weer een verslagje uit te brengen. Vrijdagavond nog snel naar een weeshuis in de buurt gestapt, een 15 min van het schip, ellende onderweg, maar nog zoveel meer ellende ter plaatse. Ik was al teleurgesteld voor het vertrek, bleek dat we niks mochten afgeven aan de kinderen vanwege de organisatie van Mercy ships,anders zouden ze, de kinderen de indruk krijgen, dat telkens er blanken op bezoek kwamen, er iets zou gegeven worden, en dat zou verwarring scheppen. Ik vond de motivatie maar erg pauver, maar wie ben ik in dit hele systheem.Aangekomen overviel me weer een enorme droefheid..en..dit kan niet..vieze gebouwen, kinderen bijna allemaal gehandicapt door 1 verlamd of te kort been, rolstoel kinderen, zich begevend op een terrein dat er helemaal niet voor geschikt was..kinderen op 1 kruk..lage intelligentie..kortom verloren kinderen..en toch guitige kinderen, sommige althans..geen speelgoed..niks van dat alles te bespeuren, wel een vrolijk meisje dat zich met een tuinslang wastte, er was dan toch een waterpomp, nadien deedze hare eigen was, ieder kind hoefde zijn eigen was te doen, het meisje was 8 jaar. Gelukkig waren er 2 moers..al of niet echte van de kinderen, want het was wat onduidelijk, die voor hen kookte..
Ja..ik was erg onder de indruk..vandaag dan toch de gelegenheid gekregen om via een afrikaanse dame mijn hele zak met voetbaltruitjes en shorts..waavoor mijn oprechte dank..aan kleding was blijkbaar een grote behoefte..mee te geven via een kerk, waar een hoog aantal erg arme kinderen naar toe kwamen..en rafke, je voetbal zal goed gebruikt worden...
Een emotievolle dag afgesloten..nadenkend..je kiest niet waar je wieg komt te staan..je moet ook een grote dosis geluk hebben in je leven..en of wij dat hebben...

• 03 April 2011 - 19:46

Anne:

Hey Rit begrijp je tenvolle

wat een geluk dat we aan deze kant van de wereld geboren zijn! xxx Anne

• 04 April 2011 - 10:14

Luc Dekesel:

dank voor dit pakkende verhaal - ik wil graag ter aanmoediging het volgende kwijt: mijn vrouw en ik steunen 6 gezinnen in het zuiden, zo kunnen vele kinderen ook naar school - in één gezin staat marie alleen in voor de opvoeding van haar enige kind en zij heeft er nog 4 weeskinderen bovenop geadopteerd - in een ander gezin zorgt (klooster)zuster christine voor de opvoeding van de 8 weeskinderen van haar overleden zuster - iedereen hier in het noorden moet beseffen dat financiële steun voor concrete noden in het zuiden via ernstige ngo's een enorme impact heeft op de verdere ontwikkeling van deze kinderen - doe zo voort rit, proficiat - zusterlijk en broederlijk delen