Bij de koning op bezoek... - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Rit Borremans - WaarBenJij.nu Bij de koning op bezoek... - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Rit Borremans - WaarBenJij.nu

Bij de koning op bezoek...

Door: Rit

Blijf op de hoogte en volg Rit

24 Oktober 2009 | Benin, Cotonou

Deze morgen vroeg uit de veren, om 9u vertrekken we met een deel van het dental team naar het weeshuis.
Arnold, een van de dayworkers heeft eerst de toestemming aan de king of the village moeten vragen, en ja hoor we zijn welkom. Eerst moeten we de koning zelf gaan groeten..we worden verwelkomd door allerlei rituelen. Eerst wordt een kookpot met water doorgegeven,waarvan de koning zelf eerst gedronken heeft, daarna mag ieder van ons een slok nemen(doen alsof), een verwelkomingsdrankje.
De ondergeschikte die binnenkomen moet zich helemaal plat op de grond leggen om hem te groeten..een beetje later komt de koning van een ander dorp..de heren verlaten hun troon en even later hebben ze zich in dezelfde kleding gekleed..ze voelen zich erg hoogwaardig.Nadien hoorde ik dat the King er drie vrouwen op nahield, en 10 kinderen had, dat valt best mee voor in Afrika, als we doorreden, stak de man een sigaret op, wetende dat zijn dorp straatarm is..ik had er toch wel mijn bedenkingen bij..
Aangekomen in het weeshuis, een wereld op zich, prachtig gelegen, omgeven door eigen beplanting, fruitplanten, heel rustig, en vrij komfortabel voor in Afrika.
Het weeshuis was opgericht door een franse leraar, een congolees, die al 32 in Bordeaux woonde. Hij steunde samen het project met zijn vrouw en enkele vrienden. We hadden het geluk dat de man net voor enkele weken, samen met een secretaresse aanwezig was.
Rondleiding in de gebouwen, heel familiaal, living, slaapkamers per twee, douche..
Eerst kregen we een zangstonde van de kinderen, daarna wat spelletjes uitgedeeld en samen gespeeld, en als afsluiting de kleren, jawel hoor beste voetballertjes, de meeste kleding kwam van jullie, geloof me iedereen was ontzettend blij..het voelde erg goed om te kunnen delen.
Om de avond af te sluiten, nog even naar een klassiek guitar concert geweest, samen met een diavoorstelling over afrika..schitterende muziek, nog mooiere beelden..heel sereen, en rustgevend..
Moe, maar erg voldaan ga ik naar mijn bedje..
Rit

• 24 Oktober 2009 - 21:46

Gera:

Ha Lieve Rit,

Wat een mooie belevenissen weer, heel bijzonder! En Debra heeft voor de prachtige foto's gezorgd..?
    Succes de komende afsluitende week. We denken aan je.

Liefs,
    Gera

• 26 Oktober 2009 - 09:50

Lotte:

Hoi Rit,
    Wat belangrijk zo'n koning! Leuk om dat ook gezien te hebben. Hoe is het op de kliniek? Vast heel erg rustig, haha! Doe ze allemaal de groeten daar!

Lotte

• 26 Oktober 2009 - 23:51

Door:

dag ritje, net op de valreep schrijf ik je nog eens vanuit Bang Saree.Vanavond vertrek ik met 5 vriendinnen naar Japan voor een weekje.( Art reisje)
    Het weekendje (verlengd 3 dagen) met Stef in het Noorden van Thailand was heel plezant. We hebben zelfs met een brommerke in de heuvels rondgesnord. Grappig stef die in het begin zo traag reed dat je zelfs te voet ons voorbij stak. ( bij wijze van spreken...)Jouw avontuur zit er bijna op,...ik vind dat toch wel knap dat je dat doet!!!
    lieve zoenen van mij en tot volgende week , de 3 de nov ben ik terug. Ik kom ook misschien nog eens in nov. naar europa, matteo is niet zo happy in Engeland...

• 28 Oktober 2009 - 22:02

Juliana En Stan:

Rit,
    Nog even en terug naar huis!! Met vreugde of toch met een beetje spijt?
    Marc, de kinderen, familie en vele vrienden verwachten je met open armen en waardering voor je inzet.
    dikke kussen.
    Juliana/Stan.